0zł
Oświetlenie rowerowe – rozsądek i obowiązek. Propozycje z naszej oferty

Oświetlenie rowerowe – rozsądek i obowiązek. Propozycje z naszej oferty

Oświetlenie rowerowe to obowiązkowe wyposażenie każdego rowerzysty. Wymogi dotyczące umiejscowienia lampek rowerowych oraz ich rodzaju szczegółowo określają polskie przepisy w Rozporządzeniu Ministra Transportu z 6 czerwca 2013 roku. Zgodnie z treścią rozporządzenia nasz rower powinien posiadać jeden odblask w kolorze czerwonym z tyłu oraz co najmniej jedną lampkę białą lub żółtą z przodu oraz co najmniej jedną czerwoną z tyłu. Zarówno przednia jak i tylna lampka może świecić światłem ciągłym lub migającym.

Zastanówmy się czy tylko rowerzyści powinni być wyposażeni w oświetlenie. Coraz częściej po chodnikach, deptakach czy ścieżkach rowerowych poruszają się osoby na rolkach, hulajnogach tradycyjnych oraz elektrycznych, piesi z wózkami dziecięcymi czy dzieci na małych rowerkach. Bez względu na warunki atmosferyczne rozsądne byłoby wyposażenie siebie oraz swojej pociechy w lampkę pozycyjną czyli niewielkie i lekkie źródło światła przypinane do roweru, wózka czy elementu odzieży.

Rowerzyści montujący oświetlenie do roweru mają zdecydowanie większe możliwości wyboru. Nie ogranicza ich waga czy gabaryty oświetlenia. Na rynku znajdziemy wiele różnych modeli oświetlenia przedniego, tylnego czy zestawów różniące się między sobą wielkością, rodzajem zasilania, mocą świecenia oraz ceną. Na potrzeby tego artykułu podzieliliśmy oświetlenie na 5 grup tj. oświetlenie pozycyjne, oświetlenie drogowe, lampki zasilane bateriami, akumulatorem oraz prądnicą. Omówimy każdą z nich i przedstawimy wybrane propozycje z naszej oferty dostępne w chwili publikacji artykułu.

Oświetlenie pozycyjne

Tego typu oświetlenie rowerowe ma za zadanie zaznaczyć naszą obecność na drodze, ścieżce rowerowej czy chodniku. Zalecane podczas poruszania się po oświetlonych ścieżkach i drogach. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej polecamy ten rodzaj lampek nie tylko rowerzystom. Niewielkie, lekkie lampki, zasilane na baterie można przypiąć do rowerku dziecięcego, wózka dziecięcego czy plecaka. Nie powinien nas dziwić widok psa z lampką przypiętą do obroży. To częste rozwiązanie zwłaszcza stosowane w przypadku niewielkich czworonogów, które mogą zostać niezauważone w miejskim tłoku.

Do zalet lampek pozycyjnych można zaliczyć niską wagę, uniwersalne mocowanie wykonane najczęściej z elastycznego paska, niska cena oraz długa żywotność baterii. Zastosowane diody LED pobierają niewiele prądu przez co dwie klasyczne baterie CR2032 pozwalają na wiele godzin pracy.

https://www.rowerzysta.pl/zestaw-oswietlenia-kls-vega-turquoise
https://www.rowerzysta.pl/zestaw-oswietlenia-kls-twins/kolor-czarny
https://www.rowerzysta.pl/lampa-zestaw-de-one-czaszka-silicon-hl-de045

Oświetlenie drogowe

Celem tego typu lampek rowerowych jest oświetlenie drogi przed rowerem oraz zaznaczenie naszej obecności na drodze dla innych użytkowników szosy. Lampka przednia posiada zdecydowanie mocniejsze źródło światła zapewniające oświetlenie drogi oraz pobocza. Mocne źródło światła wymaga zasilania akumulatorem ładowanych przez gniazdo USB. Lampka posiada kilka trybów świecenia, różniące się długości strumienia światła, jasnością oraz zużyciem prądu.

Mocne oświetlenie tylne dużo wcześniej informuje kierowcę o rowerzyście na drodze i znacząco zmniejsz ryzyko najechania na niego. Nawet w słoneczny dzień lampka tylna poprawia widoczność i zwiększa nasze bezpieczeństwo. Warto zastanowić się nad wyborem dobrej jakości tylnej lampki gdyż będziemy z niej korzystać przez cały czas jazdy na rowerze nie tylko po zmroku.

https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-prox-hamal-cree-xp-g2-600lm-2600mah-usb
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tylna-prox-minor-60-lm-usb
https://www.rowerzysta.pl/zestaw-oswietlenia-sigma-aura-80-blaze-usb

Oświetlenie zasilane bateriami

Coraz rzadziej producenci stosują lampki rowerowe zasilanie na baterie. Tego typu rozwiązanie znajdziemy w lampka pozycyjnych ze względu na niewielkie gabaryty oraz w budżetowych lampkach przednich i tylnych o słabej mocy świecenia. Te rozwiązanie jest kłopotliwe gdyż niesie za sobą ryzyko wyładowania baterii w ciągu jazdy. Lampki na baterie zwykle nie posiada wskaźnika naładowania baterii w przeciwieństwie do lampek na akumulator. Niewątpliwą zaletą tego typu oświetlania jest konkurencyjna cena w stosunku do lampek zasilanych akumulatorem.

https://www.rowerzysta.pl/lampa-tylna-prox-gemma-2-x-0-5w-led
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-azimut-power-jy-528-1-2-led-0-5w-78lux-3-funkcje
https://www.rowerzysta.pl/latarka-led-3w-uchwyt
https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-sigma-aura-25-lux
https://www.rowerzysta.pl/lampa-zestaw-kls-noble

Oświetlenie zasilane akumulatorem

Z roku na rok pojawia się coraz więcej oświetlenia rowerowego zasilanego akumulatorem ładowanym przez gniazdo USB. Najczęściej akumulator jest umiejscowiony w lampce. Niektóre modele posiadają wymienny akumulator lecz częściej występują lampki z wbudowanym źródłem zasilania. Lampki o bardzo dużej mocy świecenia potrzebują zewnętrznego akumulatora  najczęściej wyposażonego w etui przyczepianego paskami do ramy roweru. Ciekawostką są lampki, które w zestawie posiadają uchwyt do zamocowania na kasku co zmienia je w porządnej jakości czołówkę.

Lampki zasilane akumulatorem wyróżniają się zdecydowanie większą mocą świecenia w przeciwieństwie do lampek na baterie. Lampki posiadają wskaźnik naładowania akumulatora lecz podczas dłuższych wycieczek warto mieć powerbank którym będziemy mogli naładować akumulator.

https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-romet-r-204-led-65lm-usb-czarna
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-cube-ltd-red-led-czarno-czerwony/kolor-bialy
https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-prox-merak-led-500lm-2000mah-usb
https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-merida-hl-md073-led-cree-1200lm-8000mah-powerbank
https://www.rowerzysta.pl/lampa-zestaw-prox-ursa-usb-cree-300-lm-5led-10-lm
https://www.rowerzysta.pl/zestaw-oswietlenia-sigma-aura-80-blaze-usb

Oświetlenie na prądnicę

Nie możemy zapomnieć o oświetleniu zasilanym z dynama lun prądnicy w przednim kole. Rozwiązaniem stosowane najczęściej w rowerach miejskich oraz trekkingowych. Zaletą tego typu oświetlenia rowerowego jest stałe zasilanie podczas jazdy bez ryzyka wyładowania baterii lub akumulatora. Wbrew pozorom oferta tego typu lampek jest bardzo duża.

https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-azimut-x-light-xc-109-1-led-1-watt-na-widelec-na-pradnice-z-uchwytem-inox
https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-de-one-na-dynamo-retro-chrom-stal-6v-2-4w-hl-de035
https://www.rowerzysta.pl/lampa-przod-azimut-yg-qd111b-na-pradnice-on-off-oem
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-de-one-dynamo-na-blotnik-1-led-hl-de040
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-azimut-yg-wd412a-dynamo-na-bagaznik-zarowka-oem
https://www.rowerzysta.pl/lampa-tyl-de-one-dynamo-na-blotnik-6v-0-6w-hl-de041