Oświetlenie rowerowe – rozsądek i obowiązek. Propozycje z naszej oferty

Oświetlenie rowerowe – rozsądek i obowiązek. Propozycje z naszej oferty

Oświetlenie rowerowe to obowiązkowe wyposażenie każdego rowerzysty. Wymogi dotyczące umiejscowienia lampek rowerowych oraz ich rodzaju szczegółowo określają polskie przepisy w Rozporządzeniu Ministra Transportu z 6 czerwca 2013 roku. Zgodnie z treścią rozporządzenia nasz rower powinien posiadać odpowiednie oświetlenie z przodu jak i z tyłu.

jaka lampka rowerowa z przodu: co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej

jaka lampka rowerowa z tyłu: co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej

Zarówno przednia, jak i tylna lampka może świecić światłem ciągłym lub migającym.

Zastanówmy się, czy tylko rowerzyści powinni być wyposażeni w oświetlenie. Coraz częściej po chodnikach, deptakach czy ścieżkach rowerowych poruszają się osoby na rolkach, hulajnogach tradycyjnych oraz elektrycznych, piesi z wózkami dziecięcymi czy dzieci na małych rowerkach. Bez względu na warunki atmosferyczne rozsądne byłoby wyposażenie siebie oraz swojej pociechy w lampkę pozycyjną, czyli niewielkie i lekkie źródło światła przypinane do roweru, wózka czy elementu odzieży.

Rowerzyści montujący oświetlenie do roweru mają zdecydowanie większe możliwości wyboru. Nie ogranicza ich waga czy gabaryty oświetlenia. Na rynku znajdziemy wiele różnych modeli oświetlenia przedniego, tylnego czy kompletnych zestawów. Różnią się one między sobą wielkością, rodzajem zasilania, mocą świecenia oraz ceną. Jakie oświetlenie do roweru będzie dla nas odpowiednie? Na potrzeby tego artykułu podzieliliśmy oświetlenie na 5 grup tj. oświetlenie pozycyjne, oświetlenie drogowe, lampki zasilane bateriami, akumulatorem oraz prądnicą. Omówimy każdą z nich i przedstawimy wybrane propozycje z naszej oferty dostępne w chwili publikacji artykułu.

Oświetlenie pozycyjne

Tego typu oświetlenie rowerowe ma za zadanie zaznaczyć naszą obecność na drodze, ścieżce rowerowej czy chodniku. Zalecane jest podczas poruszania się po oświetlonych ścieżkach i drogach. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, polecamy ten rodzaj lampek nie tylko rowerzystom. Niewielkie, lekkie lampki, zasilane na baterie można przypiąć do rowerku dziecięcego, wózka dziecięcego czy plecaka. Nie powinien nas dziwić widok psa z lampką przypiętą do obroży. To częste rozwiązanie zwłaszcza stosowane w przypadku niewielkich czworonogów, które mogą zostać niezauważone w miejskim tłoku.

Do zalet lampek pozycyjnych można zaliczyć niską wagę, uniwersalne mocowanie wykonane najczęściej z elastycznego paska, niska cena oraz długa żywotność baterii. Zastosowane diody LED pobierają niewiele prądu, przez co dwie klasyczne baterie CR2032 pozwalają na wiele godzin pracy.

kls vega lampki KLS VEGA
zestaw lampek KLS TWINS kls twins
lampka de-one silikonowa lampka przednia DE-ONE
silikonowa lampka tylna DE-ONE lampka de-one
lampki silikonowe do roweru zestaw silikonowych lampek Azimut FROG

Oświetlenie drogowe

Celem tego typu lampek rowerowych jest oświetlenie drogi przed rowerem oraz zaznaczenie naszej obecności na drodze dla innych użytkowników szosy. Lampy rowerowe przednie posiadają zdecydowanie mocniejsze źródło światła niż w przypadku lampek pozycyjnych. Zapewniają więc oświetlenie drogi oraz pobocza. Mocne źródło światła wymaga zasilania akumulatorem ładowanego przez gniazdo USB. Lampka posiada kilka trybów świecenia, różniące się długością strumienia światła, jasnością oraz zużyciem prądu. 

Mocne oświetlenie tylne dużo wcześniej informuje kierowcę o rowerzyście na drodze i znacząco zmniejsza ryzyko najechania na niego. Nawet w słoneczny dzień lampy rowerowe tylne poprawiają widoczność i zwiększają nasze bezpieczeństwo. Warto zastanowić się nad wyborem dobrej jakości tylnej lampki, gdyż będziemy z niej korzystać przez cały czas jazdy na rowerze, nie tylko po zmroku. Jaka tylna lampka rowerowa? Oto niektóre propozycje:

mocna przednia lampka rowerowa PROX HAMAL prox hamal
tylna lampka prox aero tylna lampka PROX AERO
zestaw oświetlenia SIGMA AURA 60 sigma nugget 60

Oświetlenie zasilane bateriami

Coraz rzadziej producenci stosują lampki rowerowe zasilanie na baterie. Tego typu rozwiązanie znajdziemy w lampkach pozycyjnych ze względu na niewielkie gabaryty. Także budżetowe lampki przednie i tylne o niewielkiej mocy świecenia mogą być zasilane bateriami. Takie rozwiązanie jest kłopotliwe, gdyż niesie za sobą ryzyko wyładowania baterii w ciągu jazdy. Do tego wymusza na nas zakup nowych baterii w przypadku gdy poprzednie się zużyją. Lampki na baterie zwykle nie posiadają wskaźnika naładowania baterii w przeciwieństwie do lampek na akumulator. Niewątpliwą zaletą tego typu oświetlenia jest konkurencyjna cena w stosunku do lampek zasilanych akumulatorem.

kls noble zestaw oświetlenia bateryjnego KLS NOBLE
lampka tylna prox gemma tylna lampka PROX GEMMA
lampka przednia przednia lampka bateryjna typu latarka
zestaw lampek sigma aura zestaw lampek SIGMA AURA 

Oświetlenie zasilane akumulatorem

Z roku na rok pojawia się coraz więcej oświetlenia rowerowego zasilanego akumulatorem ładowanym przez gniazdo USB. Najczęściej akumulator jest umiejscowiony wewnątrz lampki. Niektóre modele posiadają wymienny akumulator, lecz częściej występują lampki z wbudowanym źródłem zasilania. Lampki o bardzo dużej mocy świecenia potrzebują zewnętrznego akumulatora najczęściej wyposażonego w etui przyczepianego paskami do ramy roweru. Ciekawostką są lampki, które w zestawie posiadają uchwyt do zamocowania na kasku co zmienia je w porządnej jakości czołówkę.

lampka przednia akumulatorowa PROX MERAK lampka prox MERAK LED
tylna lampka akumulatorowa ROMET R-204 lampka tylna ROMET R-204
PROX URSA - zestaw oświetlenia przód/tył zestaw oświetlenia rowerowego PROX
lampa przednia z zewnętrznym akumulatorem MERIDA MD073 lampa akumulatorowa MERIDA MD073
przednia lampka akumulatorowa PROX SIRIUS lampka przednia PROX SIRIUS

Lampki zasilane akumulatorem wyróżniają się zdecydowanie większą mocą świecenia w przeciwieństwie do lampek na baterie. Takie lampki posiadają zazwyczaj wskaźnik naładowania akumulatora. Mimo wszystko, jeśli wybieramy się na długą wycieczkę, warto mieć ze sobą powerbank, którym będziemy mogli podładować akumulator.

Oświetlenie na prądnicę

Nie możemy zapomnieć o oświetleniu zasilanym z dynama lub prądnicy znajdującej się w przednim kole. Jest to rozwiązanie stosowane najczęściej w rowerach miejskich oraz trekkingowych. Zaletą tego typu oświetlenia rowerowego jest stałe zasilanie podczas jazdy bez ryzyka wyładowania baterii lub akumulatora. Wbrew pozorom oferta tego typu lampek jest bardzo duża.

przednia lampka rowerowa na prądnicę Azimut przednia lampka rowerowa na prądnicę AZIMUT
tylna lampka DE-ONE zasilana z dynama  lampka tylna DE-ONE na prądnicę
lmpka tylna zasilana z dynama tylna lampka AZIMUT zasilana z dynama lub prądnicy 

 

Lampka rowerowa ile lumenów powinna mieć? 

Jaka lampka do roweru będzie właściwa w naszym przypadku? Warto zwrócić uwagę na liczbę lumenów. Jest to parametr wskazujący jak dużo światła emituje dana lampka. Ile lumenów będzie zatem wystarczające? Rowerzyści poruszający się na terenie dobrze oświetlonego miasta, spokojnie mogą pozostać przy 100 lumenach. Jeśli jednak zdarzy nam się wjechać w miejsca nieoświetlone, taka lampka nie spełni swojej funkcji. Dlatego warto postawić na mocniejszą przednią lampkę rowerową, która, w razie potrzeby, oświetli drogę światłem o natężeniu 400, czy nawet 500 lumenów. Lampki charakteryzujące się mocą 500-1000 lumenów będą właściwym wyborem dla ambitnych rowerzystów, którzy pokonują wiele kilometrów, często poza miastem. Najmocniejsze modele oświetlenia, wyposażone w zewnętrzny akumulator, mogą pochwalić się mocą sięgającą 2000 lumenów. Tak mocne i wydajne lampki sprawdzą się w całkowitych ciemnościach np. podczas długich eskapad po bezdrożach. 

Mamy nadzieję, że dzięki przedstawionym w tym artykule opisom różnego rodzaju oświetlenia, ułatwiliśmy Wam odpowiedzieć na pytanie, jakie lampki do roweru będą odpowiednie w Waszym przypadku. Przedstawione propozycje również powinny pomóc zdecydować, jaka lampka rowerowa na przód i jaka lampka rowerowa na tył będzie w danym przypadku właściwym wyborem. Pamiętajcie, że oświetlenie do roweru to kwestia Waszego bezpieczeństwa. Nie warto więc oszczędzać przy wyborze właściwych lampek. Tym bardziej, że raz zakupione, powinny posłużyć Wam przez lata.

0zł