0zł

Instrukcja montażu roweru

Instrukcja montażu i regulacji roweru zakupionego w naszym sklepie

Niniejsza instrukcja poprowadzi Cię przez proces montażu i regulacji nowego roweru otrzymanego w opakowaniu kartonowym. 

Większość rowerów z oferty rowerzysta.pl jesteśmy w stanie wysłać w opcji Standard Pack, co oznacza, że rower będzie wymagał samodzielnego montażu i ewentualnej regulacji.

Niektóre modele wysyłamy w opcji XL Pack, gdzie rower jest już cześciowo złożony i wyregulowany. W związku z tym, część czynności opisanych w dalszej części tej instrukcji, została wykonana uprzednio przez serwis rowerzysta.pl.

Dokładny opis poszczególnych form przygotowania roweru znajduje się w zakładce: Metody i koszty wysyłki

Narzędzia jakich będziesz potrzebował/a: 

  • cążki lub nożyczki
  • klucz płaski/oczkowy 8, 15mm
  • klucz imbusowy 4, 5, 6mm
  • śrubokręt krzyżakowy 

Rozpakowanie roweru

Otwieramy karton i ostrożnie wyjmujemy rower. Pamiętajmy także o dołączonym opakowaniu z akcesoriami, które zawiera sztycę, siodło, pedały, dzwonek, odblaski, kartę gwarancyjną i ewentualnie inne dodatki uwzględnione przez producenta roweru. 

Następnie, należy zdjąć z roweru zabezpieczenia, przecinając opaski zaciskowe, uważając przy tym aby nie zarysować powłoki lakierniczej. Rekomendujemy użycie specjalnych cążek.

rozpakowanie nowego roweru

Przykręcenie przedniego koła

W pierwszej kolejności, rozpinamy hamulec (w przypadku rowerów wyposażonych w hamulcec v-brake). 

Unosimy przód roweru, zdejmujemy platikowe zabezpieczenie widelca i wkładamy koło umieszczając oś piasty bezpośrednio w widełkach przedniego widelca. Następnie dokręcamy śruby po obu stronach piasty za pomocą klucza płaskiego/oczkowego 15mm. Jeśli rower wyposażony jest w tzw. szybkozamykacz QR, wystarczy dokręcić ręcznie śrubę z prawej strony widelca, a następnie zamykamy dźwignię po przeciwnej stronie.

Jeśli rower posiada oświetlenie przednie zasilane prądnicą w przedniej piaście, należy pamiętać o wpięciu kostki elektrycznej w dedykowane gniazdo. Na koniec, zapinamy z powrotem hamulec v-brake.

Trochę inaczej montaż przedniego koła wygląda w przypadku roweru z hamulcami tarczowymi, wyposażonego w sztywne osie. Tutaj, wkładamy koło w widelec przedni, wkładamy oś z jego prawej strony i dokręcamy ją do wyczuwalnego oporu za pomocą klucza imbusowego.

montaż przedniego koła w rowerze

Montaż kierownicy

Stery klasyczne

Demontujemy pokrywę mostka kierownicy odkręcając śruby imbusowe. Umieszczamy kierownicę w oznaczonym miejscu i równomiernie, z wyczuciem dokręcamy śruby imbusowe. Ustawiamy mostek kierownicy w jednej linii z przednim kołem i dokręcamy główną śrubę kluczem imbusowym 6mm. Pamiętajmy o odpowiedniej sile dokręcenia tej śruby gdyż ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania naszego roweru!

montaż przykręcenie kierownicy w rowerze

Stery typu A-head

Demontujemy pokrywę mostka kierownicy odkręcając śruby imbusowe. Umieszczamy kierownicę w oznaczonym miejscu i równomiernie, z wyczuciem dokręcamy śruby imbusowe. Ustawiamy mostek kierownicy w jednej linii z przednim kołem i dokręcamy równomiernie dwie śruby imbusowe znajdujące się z boku wspornika kierownicy. Pamiętajmy o odpowiedniej sile dokręcenia tych śrub gdyż ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania naszego roweru!

montaz i regulacja a-head

Montaż sztycy i siodła

Luzujemy główną śrubę jarzma siodła. Jarzmo obracamy i wkładamy w taki sposób aby chwyciło pręty siodła a następnie lekko dokręcamy główną śrubę kluczem imbusowym 6mm. 

Aby połączoną z siodłem sztycę włożyć w ramę roweru należy uprzednio poluzować obejmę odkręcając śrubę imbusową lub zwolnić dźwignię. Po zainstalowaniu sztycy w ramie ściskamy obejmę dokręcając śrubę kluczem imbusowym lub zamykamy dźwignię. 

Na koniec należy wypoziomować siodło. W tym celu ponownie odkręcamy główną śrubę jarzma, ustawiamy siodło równolegle względem podłoża i z odpowiednią siłą dokręcamy tę śrubę.

montaż sztycy i siodła w rowerze

Przykręcenie przedniego błotnika

Wykręcamy śrubę mocującą przednią lampkę. Wkładamy błotnik na swoje miejsce i przekładamy tę śrubę razem z uchwytem lampki przez otwór w przednim widelcu. Dokręcamy wstępnie śrubę mocującą i przechodzimy do elementów montażowych błotnika w jego dolnej części. Po obu stronach widelca znajdują się dedykowane otwory montażowe, przez które przeprowadzamy śrubę, a następnie ją dokręcamy za pomocą klucza imbusowego i płaskiego/oczkowego 8mm. 

Ostatecznie, ustawiamy równo przednią lampkę oraz dystansujemy błotnik od przedniego koła by całkowicie dokręcić śrubę mocującą.

montaż błotnika w rowerze

Przykręcenie pedałów

Przykręcenie pedałów to prosta procedura jednak trzeba to robić ostrożnie by nie uszkodzić gwintu w ramieniu korby. Należy także zwrócić uwagę na rózróżnienie między pedałem prawym (oznaczony R) i lewym (L). Prawy pedał wkręcamy w prawo (zgodnie z ruchem wskazówkami zegara) a lewy w lewą stronę (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Początkowo wkręcamy pedały ręcznie, aby wyczuć gwint. Dokręcamy natomiast kluczem 15mm.

Nasza wskazówka: warto zapamiętać, że oba pedały wkręcamy w kierunku przodu roweru/do kierunku jazdy.

przykręcanie pedałów w rowerze

Regulacja roweru

Mając złożony rower według powyższej instrukcji, teraz jest czas na jego regulację. Proces regulacji roweru najlepiej przeprowadzić na stojaku serwisowym lub poprosić do pomocy drugą osobę.

Regulacja roweru opiera się o poniższe komponenty i czynności:

  • regulacja hamulców
  • regulacja przerzutek
  • pompowanie opon

Regulacja hamulców

hamulce v-brake

Regulacja hamulców ma na celu równe ustawienie klocków hamulcowych względem obręczy oraz zapewnienie swobodnego obracania się koła przy jednoczesnym skutecznym hamowaniu. W tym celu, luzujemy śrubę mocującą klocek hamulcowy, dopasowujemy go do powierzchni bocznej obręczy tak aby nie dotykał opony i dokręcamy śrubę. Czynność powtarzamy także z drugiej strony.

Następnie naciskając klamkę hamulcową sprawdzamy czy ramiona hamulca poprawnie i równo odbijają. Jeśli dane ramię hamulca nie odbija, ustawiamy to za pomocą wkręcenia śrubki znajdującej się przy mocowaniu hamulca do widelca. Używamy w tym celu śrubokręta krzyżakowego.

Czynność powtarzamy także z tyłu roweru.

regulacja hamulców v-brake w rowerze

hamulce tarczowe hydrauliczne

Regulacji takich hamulców dokonujemy jeśli przy obracaniu kołem słyszalne są charakterystyczne dźwięki ocierania tarczy o okładziny hamulcowe.

Zaczynamy od poluzowania śrub mocujących adapter hamulca do widelca. Następnie kilkukrotnie wciskamy klamkę hamulcową i zatrzymujemy ją zaciśniętą, by w tym czasie dokręcić śruby mocujące adapter hamulca. Taki zabieg jest bardzo skuteczny i stanowczo ułatwia procedurę regulacji hamulca hydraulicznego. Jeśli jednak okaże się nieskuteczny, to ponownie będziemy musieli poluzować śruby mocujące hamulec do widelca, ręcznie i z wyczuciem ustawić adapter równo względem tarczy, a następnie dokręcić śruby. W razie potrzeby, czynność powtarzamy do skutku.

Nasza wskazówka: Nie dotykajmy palcami tarczy hamulcowej gdyż możemy ją zatłuścić co będzie miało negatywny wpływ na właściwości hamowania.

regulacja hamulców tarczowych w rowerze

hamulce tarczowe mechaniczne

Może sie zdarzyć, że nasz rower został wyposażony w hamulce tarczowe ale mechaniczne. Tutaj regulacja bedzie polegała na ustawieniu zacisku hamulca równo względem tarczy zachowowując przy tym przestrzeń między klockami. Jeden z tłoczków hamulca regulujemy wkręcając lub wykręcając śrubę kluczem imbusowym. Drugi tłoczek regulujemy poprzez odpowiedni naciąg linki hamulcowej.

Regulacja przerzutki tylnej

Zanim przystapimy do regulacji należy sprawdzić poprawność zmiany poszczególnych biegów. Zrzucamy łańcuch na najwyższy bieg (najmniejsza zębatka w kasecie/wolnobiegu) i kolejno zmieniamy biegi na niższe kręcąc przy tym pedałami do przodu. Jeśli biegi nie zmieniają się precyzyjnie, regulujemy to poprzez stopniowe przekręcenie śruby baryłkowej przy przerzutce. Obrotów dokonujemy w lewą stronę. Czynność zmiany biegów i ewentualnego przekręcenia śruby baryłkowej powtarzamy kilkukrotnie aby mieć pewność poprawnego działania mechanizmu.

Po tym zabiegu warto przeprowadzić test pracy zakresu przerzutki na skrajnych przełożeniach i w razie potrzeby dokonać jego korekty. Zaczynamy od wrzucenia łańcucha na najniższy bieg (największa zębatka w kasecie/wolnobiegu). Manetką zmiany biegów sprawdzamy czy zakres pracy przerzutki wychodzi poza ten bieg i czy łańcuch próbuje spaść w stronę szprych. Jeśli tak sie nie dzieje, oznacza to, że górny zakres pracy przerzutki tylnej jest poprawnie ustawiony. Jesli zaś przerzutka wychodzi poza zakres kasety/wolnobiegu korygujemy to poprzez odpowiednie przekręcenie śrubki oznaczonej literką L. analogicznie robimy z ostatnim biegiem. zrzucamy łańcuch na najmniejszą zębatkę (najwyższy bieg) i w razie potrzeby regulujemmy zakres śrubką oznaczoną H.

regulacja tylnej przerzutki

Regulacja przerzutki przedniej

W pierwszej kolejności sprawdzamy odpowiedni naciąg linki poprzez zmiany pomiędzy poszczególnymi biegami. W razie potrzeby regulujemy napięcie linki poprzez śrube baryłkową znajdującą się przy manetce na kierownicy. Podobnie jak w przypadku tylnej przerzutki tutaj równiez sprawdzam zakres pracy na skrajnych przełożeniach i jeśli jest on niepoprawny regulujemy to śrubkami L (niski bieg, mała zębatka) i H (wysoki bieg, duża zębatka).

regulacja przedniej przerzutki

Pompowanie opon

Pompowanie kół to ostatni etap w procesie regulacji i przygotowania naszego roweru do jazdy choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby przeprowadzić ten zabieg wcześniej np. przed regulacją przerzutek.

Przed pompowaniem należy zwrócić uwagę jaki rodzaj wentyla mamy w dętkach: Presta (FV), samochodowy (Schrader; AV) czy rowerowy (Dunlop; DV) i dobieramy właściwa pompkę lub końcówkę głowicy pompki.

W przypadku wentyli samochodowych i rowerowych wystarczy odkręcić jedynie platikowy kapturek. W wentylach Presta poza plastikową osłoną należy odkręcić także końcówkę zaworu.

Przystępujemy do pompowania sugerując się informacją o zalecanym ciśnieniu dla danej opony podanej przez producenta. Informacja ta znajduje się na bocznej ściance opony.

pompowanie opon dętek w rowerze

Po wykonaniu powyższych czynności należy wykonać jazdę testową na odcinku kilku kilometrów. Po powrocie rekomendujemy sprawdzenie czy wszystkie śruby w rowerze są prawidłowo dokręcone, nie ma żadnych luzów i innych niepokojących objawów. W razie potrzeby poprawiamy to kierując się informacjami przedstawionymi w niniejszej instrukcji.