0zł
Jaki rower trekkingowy wybrać?

Jaki rower trekkingowy wybrać?

Jazda na rowerze jest niewątpliwie jedną z przyjemniejszych aktywności i to fakt pewny i niezaprzeczalny. Ale jednak nie ma się co oszukiwać – aby móc cieszyć się wspomnianą przyjemnością trzeba znaleźć właściwy jednoślad. Coraz większą popularnością cieszą się rowery trekkingowe, które można uznać za uniwersalne. W końcu doskonale sprawdzą się do jazdy po mieście, ale można na nich też jeździć po mniej utwardzanych drogach. Zatem wydaje się, że ich wybór jest w pełni uzasadniony. Ale w myśl zasady, że rower rowerowi nierówny, doradzimy, jak jaki rower trekkingowy wybrać i na co zwrócić uwagę?

O rowerach trekkingowych słów kilka, a może zdań parę

Nie ma się co oszukiwać, że znalezienie idealnego roweru jest łatwe wszak wybór jest ogromny. Na pewno głównym kryterium nie powinna być cena. Na początek należy zdać sobie sprawę, czym tak naprawdę są trekkingi. Otóż tutaj musicie wiedzieć, że doskonale sprawdzą się dla miłośników długich wycieczek, zatem pokonywanie na nich wielu kilometrów jest dobrym pomysłem. Sprawdzą się też do jazdy po mieście – ok, może nie aż tak dobrze, jak klasyczne rowery miejskie, ale także dają radę. Jednak rowery trekkingowe nie mają nic wspólnego z rowerami górskimi, zatem na szklaki absolutnie się nie nadają. Przy zakupie trzeba również pamiętać, że klasyczny rower męski trekkingowy niekoniecznie sprawdzi się dla drobnych kobiet, stąd też lepiej dobierać rower pod kątem płci. 

Rower trekkingowy – przede wszystkim to wygoda

Rower trekkingowy, jako że ma sprawdzić się do jazdy nawet w dłuższe trasy, musi spełniać dwie ważne funkcje. Przede wszystkim musi być wygodny. I tak też jest, wszak jego rama jest tak wyprofilowana, że podczas jazdy przybiera się względnie wyprostowaną pozycję. A dzięki temu, że nie trzeba się zbytnio schylać, jazda staje się całkiem przyjemna i nawet przejechanie kilkunastu kilometrów nie będzie wiązało się z bólami pleców.  Ale na wygodę wpływa nie tylko sama pozycja, bo ważna jest także waga ramy i tutaj można uznać, że im lżejsza, tym rzecz jasna lepiej. W końcu dobry rower trekkingowy to lekki rower trekkingowy. Teraz można już przejść do samych opon i także tutaj wielkość ma znaczenie.  Jeżeli zależy Wam na maksymalnym komforcie jazdy, to koniecznie powinniście postawić na model wyposażony w duże koła. My polecamy Wam opony 28”. Przede wszystkim dzięki takiemu rozmiarowi możecie osiągnąć większą prędkość, ale też pokonywanie nierówności nie będzie tak nieprzyjemne.  To nadal nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę, bo  opony powinny też posiadać wąski bieżnik.  Nie można zapomnieć jak ważna jest amortyzacja, stąd też amortyzowany widelec to absolutne must have. A jeżeli nie chcecie, by pogoda przeszkadzała Wam w cieszeniu się z jazdy, to nie zapomnijcie o dobrych błotnikach. 

Bezpieczeństwo rzecz ważna – porozmawiajmy o hamulcach

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że bezpieczeństwo jest najważniejsze. Oczywiście oznacza to, że niezależnie od długości trasy należy zawsze zakładać kask. Ale na bezpieczeństwo wpływają także hamulce. Choć są małe, to jednak mają nader duże znaczenie. Przyjrzyjmy się więc im bliżej. Tanie i w sumie już dosyć stare hamulce to szczękowe V-brake. W teorii nie są wyprodukowane przy najnowszej technologii, jednak całkiem dają radę. Otóż są czułe w normalnych warunkach pogodowych. Zdecydowanie gorzej pracują, gdy pada deszcz. Ale są też tanie i wytrzymałe.  W razie ewentualnej naprawy, która wcale nie zdarza się często, można je samodzielnie naprawić i to także nie powinno nastręczać problemów. Innym rodzajem są hamulce mechaniczne tarczowe. W przypadku takich modeli problem gorszej skuteczności hamowania w mokrych warunkach został wyeliminowany, za to pojawił się inny. Takie właśnie modele wymagają częstej regulacji, choć wcale nie jest ona trudna do wykonania.  Można także zdecydować się na rozwiązanie uznane za najbardziej nowoczesne i tutaj mamy na myśl hydrauliczne hamulce tarczowe. Warto zauważyć, że ich mechanizm przypomina systemy montowane w motocyklach. Do zalet takich hamulców można zaliczyć lekkość i płynność działania, dużą czułość, odporność na warunki atmosferyczne. Z kolei wadą i to największą jest cena.  Także samodzielna naprawa jest raczej niemożliwa, no, chyba że macie odpowiednie narzędzia i sporą wiedzę. 

A na końcu przypominamy jeszcze o przełożeniach – im więcej, tym lepiej, bo wtedy łatwiej można pokonać większe wzniesienie i cieszyć się komfortem jazdy.