0zł
Regulacja przerzutek. Jak ustawić  przednią i tylną przerzutkę?

Regulacja przerzutek. Jak ustawić przednią i tylną przerzutkę?

Każdy rowerzysta wie, jak ważne jest dbanie o jednoślad i jego podzespoły. Otóż nie wystarczy tylko regularnie dokonywać przeglądu, ale trzeba także pamiętać o regulacji przerzutek, wszak są one bardzo ważne, bo zapewniają precyzyjne działanie całego napędu. Tutaj pojawia się więc jakże istotne pytanie, które brzmi: jak ustawić tylną i przednią przerzutkę.

Dlaczego przerzutki są tak ważne? Krótko i na temat

Przerzutki są bardzo ważne – choć to truizm, to wielu miłośników jednośladów o tym zapomina, a to duży błąd. Otóż każdy powinien pamiętać, że są one niezbędną i integralną częścią każdego roweru, a więc tak naprawdę trudno sobie wyobrazić jazdę bez nich. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie jazdy i to niezależnie od tego czy poruszacie się po trudnych górskich trasach, czy preferujecie szybkość i aerodynamiczną jazdę, którą zapewnia rower szosowy, czy raczej jesteście miłośnikami miejskich ścieżek rowerowych. Warto więc dowiedzieć się, jak wyregulować tylną i przednią przerzutkę.

Przygotowania do regulacji tylnej przerzutki czas zacząć!

Czasem podczas jazdy słyszysz dziwny hałas i to zawsze wtedy, gdy zmieniasz przerzutkę. Często zdarza się także, że próbujesz, ale stawia ona spory opór. Oznacza to nic innego, jak to, że czas dokonać regulacji przerzutki tylnej. Zasadniczo trzeba wiedzieć, że choć nie brzmi to prosto, to jednak jest zdecydowanie łatwiejsze, niż się wydaje. Wystarczy tylko przeczytać nasz poradnik. Przyda się też odrobina chęci oraz precyzji. Na samym początku warto przygotować właściwe narzędzia, choć są one tak podstawowe, że zapewne każdy, bądź większość, je posiada. Potrzebować będziemy klasyczny śrubokręt krzyżak oraz klucz imbusowy. Nim przejdziemy do realnej pracy, musimy sprawdzić stan linki, nie zaszkodzi ją także przesmarować. Zwróćcie też uwagę na sam hak przerzutki i jeżeli ten jest złamany, to oczywiście trzeba go wymienić, a jeżeli jest tylko skrzywiony, to rzecz jasna wyprostować.

Jak wyregulować tylną przerzutkę? To nie takie trudne jak się wydaje!

Na samym początku należy zrzucić manetkę łańcucha, ale na najmniejszą zębatkę z tyłu oraz największą z przodu. W następnym etapie niezbędne jest poluzowanie śruby, która odpowiada za mocowanie linki. Teraz koniecznie sprawdźcie, czy kółka przerzutki znajdują się na tej samej linii z najmniejszą zębatką. Jeżeli tak jest, to na razie wszystko idzie bardzo sprawnie, a jeżeli jednak nie, to wtedy pokręćcie śrubką, która jest umieszczona w samym korpusie przerzutki.

Teraz zwróćcie uwagę czy kółka znajdują się na lewo od odpowiedniego położenia, jeżeli tak jest, to oczywiście kręcimy śrubką w lewo, a jeżeli kołka uciekają na zewnątrz, to wtedy kręcimy w prawo. Na razie wszystko chyba jest jasne. A więc czas zająć się śrubką "L". W tym przypadku bardzo zdecydowanie należy popchnąć przerzutkę w stronę koła, w tym samym czasie drugą ręką przekładamy łańcuch, ale na największą zębatkę kasety.

Kolejny etap jest także bardzo ważny. Trzeba więc pamiętać, że gdy kółko znajduje się po lewej stronie od zębatki, to kręcimy śrubką "L" w prawa stronę, a jeżeli znajduje się po prawej stronie, to oczywiście kręcimy śrubką w lewą stronę.

Czas najwyższy zakręcić korbami roweru. Jeżeli łańcuch wróci na najmniejszą zębatkę, to znaczy, że wszystko poszło rewelacyjnie, a jeżeli jednak tak się nie dzieje, to dodatkowo należy naciągnąć linkę oraz dokręcić śrubę zaciskową.

Może się także okazać, że łańcuch hałasuje i próbuje spaść z kasety. W takiej sytuacji koniecznie trzeba pokręcić regulatorem linki w lewo, a gdy łańcuch próbuje wejść na największą zębatkę, należy pokręcić w prawo. Pamiętajcie, że łańcuch nie może hałasować. Ale problem pojawia się także wtedy, gdy usłyszymy tarcie o trzecią zębatkę i tutaj też musicie zadziałać, a dokładnie powinniście kręcić regulatorem w prawą stronę, ale koniecznie po ćwierć obrotu, aż ocieranie przestanie występować. Analogicznie sytuacja wygląda, jeżeli łańcuch nie znajduje się na drugiej zębatce, czyli wtedy trzeba regulować, kręcąc w lewo.

Egzamin – czy wszystko działa?

Pozostaje już tylko sprawdzić, czy przerzutka tylna została dobrze wyregulowana. A więc wystarczy tylko przekonać się, czy przerzutki „chodzą” jak należy, a przy tym nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Jeżeli wszystko się udało, to chyba musicie przyznać, że ta praca wcale nie była trudna. Zatem można przejść do regulacji przedniej przerzutki.

Przednie przerzutki – poznaj rodzaje mocowań i przygotuj sprzęt

Regulacja przednich przerzutek także nie jest ani trudna, ani czasochłonna. Ale na początku trzeba pamiętać, że występują różne rodzaje mocowań. Dostępne są choćby te mocowane do osi supportu, bądź też bezpośrednio mocowane do ramy. W przypadku tych mocowanych na stałe nie trzeba obawiać się ustawieniem wysokości przerzutki, trzeba sprawdzić, czy prowadnica znajduje się na 1 do 2 mm nad najwyższym punktem w dużej tarczy, a jeżeli tak nie jest, to dodatkowo czeka Cię regulacja wysokości. Jeżeli wszystko już jest jasne, to przygotuj właściwe narzędzia takie jak: śrubokręt typu krzyżak, klucz imbusowy w rozmiarze 5, a także – dla wygody – stojak rowerowy. Nie zaszkodzi też smar do łańcucha.

Regulacja przedniej przerzutki – łatwo, szybko i z dozą cierpliwości

Na samym początku trzeba pozbyć się luzów naprężenia linki. Jeżeli już to zrobimy, można przejść do właściwej regulacji. Czas więc powiesić rower na stojak tak, aby tylnym kołem łatwo można było poruszać. A więc ustawiamy łańcuch na środkowej zębatce kasety, najczęściej jest to 4 bądź 5 zębatka.

Zaraz po tym etapie luzujemy śrubę, trzymając przy tym linkę przedniej przerzutki. Musicie wiedzieć, że łańcuch należy ustawić na najmniejszej tarczy z przodu. Za pomocą śrubki "L" ustawiamy prowadnicę przerzutki. Znajdować się ona powinna pośrodku przedniej tarczy – bardzo ważna na tym etapie jest precyzja.

Można powiedzieć, że jesteśmy już niemal w połowie pracy, a więc łyk zimnej wody i czas przejść do kolejnych etapów. Naciągamy linkę przerzutki i dokręcamy śrubkę, pamiętając, że manetka ma być ustawiona na 1, podczas gdy łańcuch znajduje się w najmniejszej tarczy.

Pozostaje już tylko wbić przerzutkę w największą tarczę i zakręcić korbą, dzięki temu łańcuch wskoczy, a dzięki śrubce „H” wszystko wyregulujemy i łańcuch także znajdzie się na środku zębatki. Czas na zmianę biegów ze środkowej tarczy na najmniejszą i odwrotnie.

Jeżeli zdarzy się, że łańcuch spadnie poza małą tarczę, to nie problem, bo wystarczy tylko dokręcić śrubkę o ćwierć obrotu. Teraz ponownie należy zmieniać biegi ze środkowej tarczy na małą i odwrotnie. W tej sytuacji czasem może się okazać, że łańcuch nie chce zejść na małą tarczę, wtedy powinno się obrócić śrubkę "L" o ćwierć obrotu, ale w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Łańcuch wrzucamy na średnią tarczę i zmieniamy biegi ze środkowej na tę dużą i z powrotem.

Ponownie trzeba pozmieniać biegi, aby sprawdzić, czy wszystko działa. Jeżeli jednak łańcuch nie chce wrócić na średnią tarczę, to obracamy śrubkę "H" o ćwierć obrotu, ponownie w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara i...gotowe. Pozostaje już tylko jazda testowa.

Pamiętajcie, aby się nie zniechęcać, wszak „nie od razu Rzym zbudowano”. Jeżeli jednak z cierpliwością i zaangażowaniem wykonacie poszczególne etapy pracy, to gwarantujemy, że wyregulujecie zarówno przednią, jak i tylną przerzutkę.