Rower Elektryczny — na co zwrócić uwagę przed i po zakupie? Część II - silnik Q&A

Rower Elektryczny — na co zwrócić uwagę przed i po zakupie? Część II - silnik Q&A

część II — silnik

Silnik to podstawowy element roweru elektrycznego. W końcu to dzięki niemu otrzymujemy wspomaganie pedałowania. Łatwo więc zauważyć, że im mocniejszy będzie silnik roweru elektrycznego, tym lepiej, bo otrzymamy przez to więcej wsparcia podczas jazdy. Jakiej mocy silnik wybrać? W jaki sposób wyrażana jest moc silnika?

bosch performance line bosch performance line bosch performance line

silnik Bosch z serii Preformance Line to jeden z najlepszych silników do rowerów elektrycznych

O tym, czy dany silnik to mocna jednostka decydują 3 parametry: moc (wyrażona w Watach/W), napięcie (Volty/V) i moment obrotowy (Nm).

Moc i napięcie ograniczone są przez rygorystyczne przepisy. Prawo europejskie i jego odpowiedniki obowiązujące w wielu innych krajach ogranicza moc silnika do 250W, zaś napięcie do 48V. Również prędkość maksymalna uzyskiwana poprzez wspomaganie elektryczne ograniczona została do 25km/h. Mocniejsze jednostki są co prawda dopuszczone, ale stanowią oddzielną kategorię – w UE traktuje się je jak motorowery.

Łatwo więc zauważyć, że jedyne pole do popisu, jakie pozostało producentom e-bików to moment obrotowy. Co prawda, producenci konkurują ze sobą, oferując wyższe chwilowe moce szczytowe swoich jednostek napędowych. Ulepszają też inne parametry wpływające na odczucia z jazdy. Jednak to moment obrotowy jest praktycznym wskaźnikiem z jak silną jednostką mamy do czynienia. Nic więc dziwnego, że jest to parametr, na który użytkownicy najczęściej zwracają uwagę. Wielu z nas zapewne zadaje sobie pytanie, co to właściwie jest ten moment obrotowy? Zatem wyjaśniamy.

Co to jest moment obrotowy silnika?

Moment obrotowy silnika w samochodzie to siła wytwarzana przez silnik mierzona na wale korbowym. Podobnie w rowerze elektrycznym — jest to siła, z jaką silnik może obrócić mechanizmem korbowym lub piastą. W praktyce moment obrotowy odpowiada za przyśpieszenie (zrywność) oraz uciąg roweru czy też łatwiejsze pokonywanie wzniesienia.

To dlatego, kupując rower elektryczny, zwracamy uwagę na jak największy moment obrotowy. Nie zapominajmy jednak o tym, że sam moment obrotowy to nie wszystko. Ważna jest też pojemność akumulatora — w końcu to z niego silnik czerpie energię do przekazywania mocy. Istotnym parametrem jest też waga roweru. Lekki rower elektryczny, nawet pomimo mniejszej mocy silnika, może konkurować z mocną, ale ciężką jednostką.

orbea rise

Orbea Rise M10 to jeden z najlżejszych rowerów górskich elektrycznych z pelnym zawieszeniem na rynku.

Warto pamiętać, że w specyfikacjach silników prawie zawsze podawany jest maksymalny moment obrotowy, jaki dana jednostka jest w stanie osiągnąć. Współczesne rowery elektryczne posiadają maksymalny moment obrotowy od 30 Nm do nawet 150 Nm. O tym, jaki moment obrotowy będzie odpowiedni do naszych potrzeb, definiuje nasz styl jazdy, preferencje, ale przede wszystkim profil tras, jakie będziemy pokonywać. Także nasza waga nie pozostaje bez znaczenia. Nie oszukujmy się, więcej kilogramów wymaga mocniejszego wspomagania.

kellys tygon silnik panasonic

Kellys Tygon R50 z centralnym silnikiem Panasonic może pochwalić się aż 90 Nm momentem obrotowym

Wiadomo, że w płaskim terenie sprawdzą się jednostki o słabszych parametrach. Jeśli jednak zamierzamy pokonywać górskie szlaki, a tym samym wiele męczących podjazdów, należy postawić na mocniejszy silnik w naszym e-biku.

umiejscowienie silnika — centralne czy w kole?

W rowerach elektrycznych możemy spotkać się z różnym umiejscowieniem silnika. Do wyboru będziemy mieli montaż w środkowej części ramy (centralnie), w piaście tylnego koła lub w piaście koła przedniego.

silnik centralny silnik z tyłu silnik z przodu

silnik centralny

W rowerach elektrycznych bardzo często silnik umieszczony jest centralnie — tzw. montaż korbowy. Jest to dobre rozwiązanie, gdyż zapewnia odpowiednio wyważony środek ciężkości roweru, a tym samym, równomierne obciążenie kół. Tego typu ulokowanie jednostki napędowej spotykane jest w droższych, bardziej zaawansowanych rowerach. Najczęściej stosowane jest w rowerach górskich i crossowych, dość często także w trekkingowych i rzadko w rowerach miejskich.

Silnik centralny będzie najlepszym rozwiązaniem, jeżeli rower elektryczny będzie użytkowany w sposób intensywny i w wymagającym terenie. Na trasach o sporych przewyższeniach, w górach może się wręcz okazać jedynym słusznym wyborem.

HAIBIKE ALLTRACK 4

Haibike AllTrack 4 29 2023 - elektryczny rower górski z centralnym silnikiem

silnik w piaście koła

Jeśli naszym kryterium przy wyborze roweru elektrycznego jest jak najniższa cena, to najprawdopodobniej wybór będzie ograniczony do modeli z silnikiem umiejscowionym w piaście koła. Takie rowery są tańsze, ale nie musi to oznaczać, że sprawdzą się gorzej w warunkach, do jakich zostały przeznaczone. Przy typowej, spokojnej jeździe, zwłaszcza w dość płaskim terenie, rower z silnikiem w piaście będzie dobrym wyborem.

Silnik w tylnej piaście koła spotkamy najczęściej w rowerach górskich i trekkingowych, czasami w rowerach crossowych, fitness i miejskich. W tych ostatnich częściej można spotkać się z jednostką napędową umiejscowioną w piaście przedniego koła — wówczas, dla równowagi, bateria znajduje się w tylnym bagażniku.

Rowery elektryczne z silnikiem w tylnej piaście posiadają niższy moment obrotowy niż modele z napędem centralnym. Sprawia to, że gorzej poradzą sobie przy pokonywaniu stromych wzniesień. Jednak rowery z tylnym napędem są tańsze od tych z centralnym i stanowią świetną propozycję dla tych, którzy szukają roweru elektrycznego do jazdy w lesie, po łąkach i innych bezdrożach, zamiast w terenie górskim.

ecobike sx5

Ecobike SX5 - rower górski elektryczny z silnikiem w tylnej piaście koła

Wadą rowerów z silnikiem w przedniej piaście koła jest to, że mają one mniejszą przyczepność, z uwagi na nierównomierne rozłożenie masy. Bateria w tylnym bagażniku pomaga częściowo przeciwważyć ciężar silnika. W zastosowaniu miejskim jednak ma to swoje uzasadnienie, a dodatkowo sprawia, że rowery z silnikiem w przednim kole należą do najtańszych wśród "elektryków". Dlatego, jeśli szukamy roweru elektrycznego do miasta, aby pokonywać stosunkowo niewielkie odległości, warto postawić na rower elektryczny z silnikiem w przedniej piaście.

Ecobike Basic Nexus

Ecobike Basic Nexus - rower miejski elektryvczny z silnikiem w przedniej piaście

0zł