Rower Elektryczny — na co zwrócić uwagę przed i po zakupie? Część I - akumulator Q&A

Rower Elektryczny — na co zwrócić uwagę przed i po zakupie? Część I - akumulator Q&A

W ostatnich latach rowery elektryczne bardzo zyskały na popularności. Co za tym idzie, wiele osób zakupiło lub planuje kupno roweru ze wspomaganiem. Nawet ci, którzy do tej pory sceptycznie podchodzili do tego tematu, wydają się powoli przekonywać do kwestii elektryfikacji w rowerach. Jako pracownicy sklepu internetowego rowerzysta.pl wiemy, że zakup roweru elektrycznego, zwłaszcza jeśli ma to być pierwszy rower, poprzedzony jest wieloma pytaniami. Wynika to zapewne z faktu, iż rower elektryczny, poza tym, że ma cechy klasycznego roweru, dodatkowo wyposażony jest w elementy układu napędowego jak silnik, akumulator, wyświetlacz lub panel sterujący. Zwiększa to więc ogólny zakres specyfikacji roweru. Pojawiają się nowe kwestie jak moc silnika, pojemność akumulatora, sposób przechowywania itp. W związku z tym powstał ten artykuł. Przedstawiamy w nim najczęściej pojawiające się pytania zadawane przy zakupie "elektryka" i udzielamy na nie odpowiedzi.

Z racji, że temat jest rozległy, postanowiliśmy podzielić artykuł na oddzielne części. W każdej z nich przedstawimy odpowiedzi na pytania dotyczące wybranej kwestii w rowerze elektrycznym. Zatem zaczynamy!

część I — akumulator

Z naszych obserwacji wynika, że pytania o baterię w rowerze elektrycznym pojawiają się najczęściej. O ile sam rower, a nawet silnik, postrzegane są jako dość wytrzymałe i żywotne, to sam akumulator już nie koniecznie. Na jak długo wystarczy bateria w tym rowerze? Ile razy da się ją ładować? Czy da się taką baterię wymienić na inną? To przykładowe zapytania, na które Klienci oczekują odpowiedzi.

Akumulator w rowerze elektrycznym to najczęściej bateria litowo-jonowa. Jest ona podobna do tej zastosowanej w telefonach, laptopach i wielu innych współczesnych urządzeniach. Co prawda, możemy spotkać się z akumulatorami wykonanymi w innej technologi, np. żelowej, to jednak ogniwa litowo-jonowe uznane są za najbardziej wydajne, a przy tym bezpieczne.

Oczywiście w rowerze elektrycznym bateria ma większe gabaryty, ale też posiada większą pojemność. Charakteryzuje się długą żywotnością, najczęściej określaną na 500-700 cykli ładowań. Wydawałoby się to niewiele. Jednak przyjmując, że na pełnym naładowaniu jesteśmy w stanie przejechać średnio 100 km, daje to 50-70 tys. całkowitego przebiegu. W praktyce może to oznaczać, że taka bateria wystarczy na ok. 10 lat.

pojemności baterii we współczesnych rowerach elektrycznych

Pojemność akumulatora w rowerze elektrycznym określa się w amperogodzinach (Ah) lub w watogodzinach (Wh). Oczywiście im większa wartość, tym lepiej. Należy jednak zwrócić jeszcze uwagę na dodatkowy parametr, jakim jest napięcie, wyrażone w voltach (V). Im wyższe napięcie będzie posiadał akumulator, tym mniejsze będzie zapotrzebowanie silnika na energię. Tym samym oznacza to niższe obciążenie baterii i jej dłuższą pracę. Większość modeli "elektryków" wykorzystuje napięcie 24V lub 36V, ale coraz częściej spotkać się można z napięciem 48V. Wyższe napięcie na razie nie jest przewidziane, gdyż jest ono prawnie ograniczone do 48V.

usytuowanie akumulatora w rowerze

Akumulator w rowerze elektrycznym może być umiejscowiony wewnątrz ramy, na ramie lub w tylnym bagażniku. Pierwsze rozwiązanie ma najwięcej zalet. Zintegrowanie akumulatora z ramą wpływa na poprawnie rozmieszczony środek ciężkości jednośladu. Dodatkowo usytuowanie baterii wewnątrz ramy chroni ją przed czynnikami zewnętrznymi. Bez widocznej baterii rower zachowuje minimalistyczny wygląd i na pierwszy rzut oka przypomina klasyczny rower. Mocowanie na ramie jest już coraz rzadziej stosowane. Spotkać je możemy w tańszych modelach lub tam, gdzie montaż wewnątrz ramy byłby niemożliwy. Z kolei bateria w tylnym bagażniku to domena elektrycznych rowerów miejskich, które dla przeciwwagi, posiadają silnik w przedniej piaście.

Jak dbać o akumulator w naszym rowerze?

Technologia litowo-jonową ma to do siebie, że zanim bateria całkowicie się zużyje, stopniowo traci na pojemności. Co można zrobić, aby przedłużyć żywotność akumulatora i jak najdłużej zachować jego maksymalną wydajność? Na pewno należy dbać o temperaturę, w jakiej przechowywana jest bateria. Jest to istotne szczególnie zimą, kiedy rower, zazwyczaj nieużywany, czeka na nowy sezon. Sam rower możemy w tym czasie trzymać w piwnicy lub garażu, jednak baterię warto wyjąć i zabrać do domu, aby przechować ją w temperaturze pokojowej. Istotną też kwestią jest naładowanie baterii do pełna i od czasu do czasu sprawdzanie poziomu naładowania. W okresie nieużywania bateria samoczynnie stopniowo się rozładowuje.

W sytuacji, gdy nasza bateria straciła swoje właściwości, mamy dwa rozwiązania. Jednym z nich jest, zakup nowej baterii u producenta roweru lub u innego sprzedawcy, który dysponuje danym modelem akumulatora. Większość producentów rowerów elektrycznych udostępnia możliwość zakupu samej baterii, przynajmniej do czasu kiedy dany model roweru jest w ciągłej produkcji. Jeśli nie chcemy ponosić kosztów nowej baterii lub okaże się, że nie jest ona już dostępna na rynku, możemy skorzystać z usługi firmy zajmującej się regeneracją akumulatorów. Regeneracja baterii polega na demontażu obudowy, wyjęciu starych ogniw oraz wymianie ich poprzez zgrzanie nowego pakietu na wzór tego oryginalnego.

CDN.

0zł