Jak zapewnić optymalną i aerodynamiczną jazdę po asfalcie? Na jakie elementy roweru warto zwrócić uwagę?

Jak zapewnić optymalną i aerodynamiczną jazdę po asfalcie? Na jakie elementy roweru warto zwrócić uwagę?

Po asfalcie można jeździć zarówno na rowerze miejskim, MTB, crossowym, trekkingowym, jak i szosowym. Jednak tylko w przypadku tego ostatniego można zapewnić optymalną i aerodynamiczną jazdę. Zatem jeśli zależy Wam na osiąganiu kolejnych rekordów szybkości, oczywiście tam, gdzie przepisy na to pozwalają, to podpowiemy Wam, na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę.    

Odpowiednio niska waga roweru jest istotna, zwróć też uwagę na położenie siodełka i jego rodzaj 

Aby osiągać dobrą prędkość i móc stabilnie pokonywać kolejne kilometry asfaltowej trasy należy przede wszystkim postawić na model lekki. Oczywiście w przypadku modeli profesjonalnych zarówno rama, jak i komponenty np. sztyca są wykonane z karbonu. Jednak dobre rowery szosowe to także modele z lekką ramą aluminiową. Najczęściej takie modele mają wagę poniżej 10 kg. Istotne znaczenie ma też masa rowerzysty oraz to, jaką sylwetkę przybiera podczas jazdy. Aby osiągać dobre prędkości, trzeba jeszcze dbać o to, by napędzanie roweru było stabilne. Zatem niezbędne jest wyposażenie w odpowiednie obuwie z antypoślizgową, a nawet wpinaną podeszwą. Można bowiem zdecydować się na pedały platformowe lub zatrzaskowe. W przypadku tych drugich na pewno trzeba mieć już dobrze opanowaną technikę jazdy. W przypadku klasycznych pedałów platformowych należy zaopatrzyć się jeszcze w paski do pedałów, dzięki którym można pozwolić sobie na stabilne, mocne naciśnięcia, bez obaw, że w pewnym momencie straci się kontrolę. Aby zapewnić optymalną i aerodynamiczną jazdę po asfalcie trzeba także wyregulować siodełko.  Na tę czynność trzeba poświęcić więcej czasu i warto zdecydować się na metodę Lemonda lub Holmesa. Siodełko powinno być ostatecznie w pozycji poziomej. Kierownicę należy przechylić o jeden lub dwa stopnie.  Dobre siodełko szosowe powinno mieć niską masę, kształt sprzyjający przyjęciu mocno pochylonej sylwetki, długość gwarantującą przyjmowanie kilku pozycji zarówno w chwycie górnym, jak i dolnym. Ponadto ważne jest cienkie i komfortowe wypełnienie. Do wyboru są siodełka profesjonalne lub amatorskie.       

Napęd rowerów szosowych – co masz do wyboru i na co warto się zdecydować? 

Bez wątpienia na osiągi wpływa również napęd rowerowy. W przypadku wiodącego producenta Shimano do wyboru są: Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra oraz Dura Ace. Pierwszy z nich od razu raczej należy wykluczyć, gdyż jest uważany za dość toporny. Sora to dobry napęd dla tych, którzy inwestują w swoją pierwszą szosówkę. Tiagra to opcja dla tych, którzy w swoim rowerze chcą mieć hamulce tarczowe. Jest to napęd w stosunkowo niskiej cenie, co jest kolejną zaletą. 105 to już model 11-rzędowy dla pół profesjonalistów, a także osób, które mają nieco grubszy portfel. Jeśli chcesz zainwestować w rower z napędem typowo wyścigowym to będzie to Ultegra lub Dura Ace.  Zaletą Ultegry poza niską wagą i szybką oraz precyzyjną zmianą przełożeń jest też niższa cena w stosunku do typowo profesjonalnego napędu Dura Ace. Zatem dla początkujących dobrym wyborem będzie Sora lub Tiagra, a dla bardziej zaawansowanych 105 lub Ultegra.           

Kierownica rowerowa typu bycze rogi pozwoli przyjąć aerodynamiczną sylwetkę 

Aby osiągać najlepsze wyniki, trzeba pamiętać, że pomiędzy ramieniem a tułowiem powinien być zachowany kąt 90 stopni. Im większe zgięcie rąk, tym sylwetka staje się bardziej aerodynamiczna. W rowerach szosowych doskonale sprawdza się kierownica typu bycze rogi. Warto wiedzieć, że aby osiągnąć optymalną i aerodynamiczną sylwetkę należy ją odpowiednio wyregulować. Im niżej jest ustawiona, tym mniejszy jest opór powietrza. Długość kierownicy powinna odpowiadać szerokości ramion. Mostek zawsze musi zostać zamocowany o 2-2,5 cm niżej niż siodełko. 

Opony rowerowe do rowerów szosowych – dobierz w zależności od stylu jazdy

Osoby startujące w wyścigach szosowych na czas i lubiące dynamiczną jazdę wybierają opony rowerowe, które mają rozmiar 25-28 mm. W tym przypadku ważna jest gumowa mieszanka oraz bieżnik ograniczający opory toczenia. Jeżdżący po szosach bardziej rekreacyjnie i na dłuższych trasach mogą wybrać opony o szerokości od 28 do 32 mm. W tym przypadku ważna będzie wkładka antyprzebiciowa, a także bieżnik gwarantujący przyczepność w trudniejszych warunkach pogodowych.  Warto wiedzieć jednak, że szersze opony mogą sprzyjać szybszej jeździe, a to dlatego, że można w nich zastosować niższe ciśnienie bez szkody dla dętki. Co więcej, takie opony gwarantują stabilniejszą jazdę po nierównej nawierzchni. Dzięki niższemu ciśnieniu koła nie wybija w górę.       

Hamulce tarczowe to podstawa, bo kiedy trzeba, zadziałają, jak należy. Dlatego lepiej zrezygnować z rowerów z hamulcami szczękowymi.

 

0zł