Jak dobierać opony rowerowe do typu tras i jak o nie dbać?

Jak dobierać opony rowerowe do typu tras i jak o nie dbać?

Jazda na rowerze jest świetną aktywnością fizyczną, ale także przyjemnością samą w sobie. Jednak, aby sprawiała sporo frajdy, Wasze jednoślady powinny być w nienagannym stanie. Nie oznacza to wcale, że wystarczy tylko dbać o podzespoły, bo równie ważne są opony rowerowe.  Dzięki nim komfort każdej przejażdżki jest większy, a przy tym należy pamiętać, że ich stan techniczny zdecydowanie wpływa na bezpieczeństwo, podobnie jak dobranie właściwego rodzaju ogumienia do jednośladu. Dlatego też w dzisiejszym wpisie doradzimy Wam, jak wybierać, a następnie, jak dbać o odpowiedni stan opon? 

 

Dobierz opony rowerowe do trasy 

Chyba nie ma rzeczy w 100% uniwersalnych, czyli takich, które sprawdzają się zawsze i wszędzie. Nie inaczej jest w przypadku opon rowerowych. Otóż wybór określonego rodzaju ma znaczenie. Przede wszystkim należy dobierać opony pod kątem trasy. W końcu inne sprawdzą się na prostych drogach, a zdecydowanie inne na górskich ścieżkach. Trzeba też wiedzieć, że dzięki właściwemu doborowi te elementy będą służyć przez dłuższy czas, nie wspominając już o tym, że jazda będzie zdecydowanie bezpieczniejsza. Do dróg asfaltowych dedykowane są opony szosowe. Mają charakterystyczny wygląd, są duże, a przy tym gładkie i wąskie. Ich cechą jest też lekkość.  Wszystkie te parametry sprawiają, że na takich oponach opór jest bardzo mały, co przekłada się na szybkość jazdy. Jednak opony szosowe mają gorszą przyczepność, jeżeli droga asfaltowa jest mokra. Choć można rozwiązać ten problem. Wystarczy tylko wybrać opony szosowe z małym bieżnikiem.  Do tras bardzo trudnych czy kamienistych najlepsze będą opony rowerowe terenowe. Ich cechą charakterystyczną są wystające kostki bieżnika na całej powierzchni. Dzięki temu ich przyczepność jest największa. Ale na drogach asfaltowych powodują wysokie opory toczenia, przez co jazda będzie utrudniona, a dodatkowo będą się szybciej zużywać. Tak jak wspominaliśmy, nie ma opon idealnych do każdych warunków, ale jest jeden rodzaj, który można uznać za "dosyć uniwersalny". Tutaj mamy na myśli opony semi-slick. Posiadają bieżnik, ale na centralnej jego części nie ma elementów wystających, dzięki temu toczenie się po asfalcie jest całkiem dobre. Sprawdzą się także do jazdy po mieście. Natomiast po bokach znajdują się małe klocki bieżnika, co pozwala na poruszanie się po nieco trudniejszym terenie. Musimy jeszcze wspomnieć, że   dostępne są także opony rowerowe dla miłośników "viking biking", czyli jazdy po ośnieżonych drogach. Tutaj najlepiej sprawdzą się szerokie opony zimowe często wyposażone w kolce. Jednak jeżeli trasy nie są oblodzone, a suche (w końcu pogoda lubi zaskakiwać) nie powinno się z nich korzystać, gdyż można łatwo i szybko uszkodzić kolce. 

Stan techniczny jest ważny i basta  

Nie każdy jest zawodowym kolarzem, nie każdy też preferuje codzienne przejażdżki na jednośladzie, ale to nieważne. Wszak, niezależnie czy jesteście przysłowiowymi niedzielnymi rowerzystami, czy wielkimi miłośnikami tej aktywności o opony musicie należycie dbać. Wbrew pozorom wcale nie jest to trudne, ani też czasochłonne. Na samym początku należy sprawdzać stan zużycia bieżnika każdej opony. Tak naprawdę wystarczy tylko dokładnie je przejrzeć i dokonać oględzin ścianek bocznych, na których nie powinno znajdować się żadnych wybrzuszeń czy też uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli zauważycie spłaszczenia czy wysunięte osnowy oznacza to, że czas najwyższy na wymianę. Nie bez znaczenia jest fakt, że na zużytych bieżnikach jazda  jest niebezpieczna, a droga hamowania dłuższa. Koniecznie usuńcie też wszelkich drobnych kamieni, które utkwiły w bieżniku opony. Gdy i ten etap macie za sobą, czas najwyższy przejść do kolejnego, a dokładnie do dokładnej kontroli kół. Tutaj należy zacząć od obręczy, przy czym koniecznie zwróćcie uwagę na stopkę, całość powinna wyglądać jednolicie.  Jeżeli wydaje Wam się, że coś "nie gra", to wtedy wypuśćcie powietrze i ponownie  załóżcie koła. Nie możecie też zapomnieć o sprawdzeniu obrotu, to także nic trudnego, bo wystarczy tylko zweryfikować, czy kręcą się prawidłowo. Jeżeli nic się nie zacina, a bieżnik nie jest totalnie starty, to oznacza, że wszystko jest ok. 

Mycie opon rowerowych – nie tylko dla estetyki, ale i bezpieczeństwa

Skoro stan techniczny już sprawdziliście i wstępnie oczyściliście opony rowerowe z piachu i kurzu, to czeka Was ich dokładniejsze mycie. Ma ono duże znaczenie, ale nie dla estetyki, lecz przede wszystkim trwałości, bo poszczególne elementy koła w połączeniu z piaskiem i wodą mogą ulegać szybszemu zużyciu bądź też korodować, a tego przecież chce się uniknąć. Koniecznie więc dokładnie umyjcie szprychy. Możecie do tego celu użyć wody z płynem do mycia naczyń bądź dedykowanego produktu i gotowe! 

Na samym końcu musimy też wspomnieć o wielkości opon i tutaj zasada jest jedna: im większa opona, tym lepsza przyczepność i możliwość uzyskania większej szybkości. Z kolei wybierając te mniejsze, zyskuje się lepszą zwrotność.

0zł