Dofinansowanie do roweru elektrycznego — co musisz wiedzieć?

Dofinansowanie do roweru elektrycznego — co musisz wiedzieć?

E-bike’i są coraz częściej spotykane na ulicach, a dzięki dofinansowaniu do roweru elektrycznego więcej osób będzie mogło sobie na nie pozwolić. Co należy zrobić, by móc skorzystać z dotacji i o czym warto wiedzieć? Wszystkie najważniejsze zebraliśmy w niniejszym artykule.

Jak wynika z niedawno przeprowadzonych przez markę Shimano badań, w Polsce i Europie sukcesywnie rośnie zainteresowanie rowerami elektrycznymi, a także coraz więcej naszych rodaków zamierza je wypróbować. Ich zastosowanie jest bowiem bardzo szerokie - mogą się przydać na rodzinnych wycieczkach, podczas codziennych dojazdów do pracy, a nawet do uprawiania sportu czy przewożenia ciężkich rzeczy. Jest jednak jedno ale - cena. Zakup roweru ze wspomaganiem to dość spory wydatek i nie każdy może sobie na niego pozwolić. Takie modele zazwyczaj nie kosztują mało, a kwoty rzędu kilku lub kilkunastu tysięcy złotych potrafią odstraszyć zainteresowanych. Polacy mają jednak okazję otrzymać dotację na rowery elektryczne z rządowego projektu Mój rower elektryczny i zakupić dzięki temu wymarzony model.

Mój rower elektryczny — dofinansowanie na lata 2025-2029

Pomysłodawcą projektu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki, który na całość chce przeznaczyć 300 milionów złotych. Z takiej kwoty można sfinansować blisko 50 tysięcy sztuk e-bike’ów! Przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2025-2029 lub do wyczerpania środków, natomiast dofinansowanie można uzyskać już na rowery zakupione od 30 czerwca 2024 roku.

Dzięki dopłatom do rowerów elektrycznych większa liczba osób będzie miała możliwość ich nabycia. To z kolei przyniesie korzyści dla środowiska, co jest jednym z celów projektu. Inicjatorom chodzi o redukcję spalin, które pochodzą z sektora transportowego, ale też o promowanie ekologicznego środka lokomocji i zdrowego stylu życia. Zarówno Polakom jak i naszej planecie ma to wyjść na dobre. 

Ile wynosi dofinansowanie do rowerów elektrycznych i kto może się o nie ubiegać?

Jak wynika z założeń projektu, refundacja ma wynosić do 50% kosztów zakupu roweru, ale obowiązuje także limit. Koszt e-bike’a trekkingowego, crossowego, miejskiego czy MTB nie może przekraczać 5000 tysięcy złotych, a typu cargo i wózków rowerowych 9000 tysięcy złotych. Dofinansowanie będzie wypłacone w formie refundacji, dopiero po zakupie środka lokomocji.

Kto może ubiegać się o dopłaty do rowerów elektrycznych? Jeżeli myślisz, że beneficjentem może stać się tylko osoba fizyczna, jesteś w błędzie! W zapisach programowych mowa także o jednostkach samorządu terytorialnego i przedsiębiorcach z konkretnymi kodami PKD: 49.41.Z, 53.10.Z, 53.20.Z, 77.21.Z. Ważna informacja, osoba fizyczna może wnioskować o dopłatę do jednego roweru. Takie ograniczenie nie dotyczy firm i samorządów. 

Najważniejsze wymogi dotacji na rower elektryczny

Oprócz podanego limitu i tego, kto może ubiegać się o dotację na rower elektryczny, w programie pojawiły się także inne szczegóły, które beneficjent powinien poznać. 

Dofinansowanie zostanie przyznane tym osobom, które zakupią tylko rowery elektryczne nowe, co w rozumieniu inicjatora oznacza — wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed nabyciem i niepochodzące z leasingu. Wszystko musi zostać poświadczone paragonem imiennym lub fakturą. 

Co więcej, taki rower musi zostać zarejestrowany na Policji, a na jego ramie znajdować się stosowny grawer z numerem. Przez dwa lata użytkowania zdobić go będzie także naklejka, informująca, że został on sfinansowany ze środków projektu.

Jakie jeszcze wymogi powinien spełniać rower elektryczny? Dofinansowanie będzie przyznawane, jeżeli wybrany przez nas model e-bike’a miejskiego, MTB czy innego typu spełni wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie Warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ponadto musi być napędzany siłą mięśni (nie można decydować się na rowery całkowicie niewymagające pedałowania), a jazda możliwa nawet bez wspomagania. Jego akumulator powinien być litowo-jonowy o minimalnej pojemności 10 Ah, a ładowanie odbywać się przez domowe gniazdko elektryczne. Ważne, by zasięg wspomagania wynosił minimum 50 kilometrów, a miejscem produkcji pojazdu był kraj Unii Europejskiej. Inicjator projektu mówi także o akcesoriach: ładowarce i adapterze, które powinny znaleźć się w zestawie. 

Interesuje Cię Program "Mój Rower Elektryczny" ? Szczegółowy program projektu znajduje się na stronie rządowej gov.pl. 

0zł