Jeszcze kilka lat temu, zakup nowego roweru górskiego wydawał się dość prosty. Rowery MTB dedykowane osobom dorosłym standardowo były zbudowane na ramach stalowych i posiadały jeden rozmiar kół – 26 cali. Obecnie sprawa jest bardziej skomplikowana. Pomijając temat budowy ram, doboru osprzętu, czy nawet mnogości marek I modeli, kluczowa jest decyzja jaki rozmiar kół w naszym rowerze MTB będzie dla nas odpowiedni. Aktualna oferta rowerów górskich obejmuje rowery na “starych” I sprawdzonych kołach 26’’, ale mamy też do dyspozycji koła w rozmiarze 27,5’’ oraz 29’’. Szukając informacji na temat różnego rozmiaru kół w rowerze MTB możemy poczuć się lekko poirytowani , gdyż tak naprawdę każdy rozmiar kół ma swoich zwolenników, jak I przeciwników I każdy w jakiś sposób jest w stanie to argumentować. Poniżej postaram się w dość prosty I czytelny sposób przedstawić zalety I wady, właściwości jezdne, przeznaczenie kół w poszczególnych rozmiarach tak aby ułatwić podjęcie decyzji co do zakupu roweru MTB.


ROZMIAR KOŁA 26"

Rowery zbudowane na kołach 26” znajdą zastosowanie tak na prawdę w każdej dyscyplinie kolarstwa górskiego. Najlepiej jednak odnajdą się w ekstremalnych odmianach MTB typu DH, dirt jump, enduro czy freeride. Ten rozmiar kół polecany jest również osobom – które nie mają sprecyzowanych wymogów i zamierzają jeździć rekreacyjnie. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że dzięki długiemu istnieniu na rynku tego standardu, dostępny jest duży wybór części zamiennych (obręczy, opon, ram) w przystępnych cenach. Jednak trzeba mieć na względzie fakt, że ten rozmiar kół wypierany jest przez swoje większe odpowiedniki więc dostępność części w przyszłości będzie coraz trudniejsza.

Koło 26’’ - zalety
- zwrotność,
- przyspieszenie, zrywność (dynamika),
- niższa masa,
- bardziej uniwersalne zastosowanie,
- możliwość zastosowania przez osoby o niższym wzroście.
Koło 26’’ – wady:
- porównując do większych kół, koła 26” mają większy opór toczenia
- mniejsza przyczepność ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z podłożem.

ROZMIAR KOŁA 27,5"
Zastosowanie kół w tym rozmiarze zostało spopularyzowane w ciągu ostatnich kilku sezonów, także jest to stosunkowo nowe rozwiązanie. Założeniem było znalezienie kół, które mają łączyć zalety kół 29” i 26” bez zasadniczych minusów. Grupą docelową są tu rowerzyści, którzy chcą mieć większe koła niż 26", ale nie czują się dobrze na 29" np. ze względu na wzrost.

Koło 27,5’’ - zalety:
- zwiększają komfort i przyczepność względem kół 26”, przy zachowaniu praktycznie identycznej geometrii roweru oraz jego dynamiki i zwrotności
- sztywność i wytrzymałość na poziomie kół 26”
Koło 27,5’’ - wady:
- wyczuwalnie mniejszy komfort jazdy w terenie jak na kołach 29”

Dzięki temu, że koła 27,5’’ oferują dużą zwinność oraz przyczepność, wydają się być idealne do zastosowania w cięższych dyscyplinach jak all mountain i enduro. Użycie kół w tym rozmiarze odnajduje też uzasadnienie jeśli chodzi o maratony i wyścigi XC. Wiele osób uważa, że w trudnym technicznie terenie, na kołach 27,5’’ pojedziemy szybciej niż na 26’’ czy nawet 29’’.


ROZMIAR KOŁA 29’’
Rowery zbudowane na kołach 29” najlepiej sprawdzą się na maratonach oraz wyścigach XC, chociaż coraz większą popularność zyskują rowery 29er na pełnym zawieszeniu do zastosowań all mountain czy nawet enduro. W użyciu rekreacyjnym 29er będzie idealnym wyborem dla osoby, która szuka roweru stabilnego, który pewnie sie prowadzi w terenie. W średnio trudnych warunkach na takich kołach można pojechać szybciej niż na 26". Rower z kołami 29’’ sprawdzi się również w ambitnej turystyce górskiej, czyli w terenie gdzie rowerem trekingowym jest ciężko wjechać ze względu na wąskie opony. Z drugiej strony, dzięki temu, że obręcze w 29erach posiadają te same wymiary co 28", umożliwiają zamontowanie opon trekingowych np. 28x1,75 z łagodniejszym bieżnikiem,. Zabieg taki może okazać się pomocny jeśli większość planowanej trasy będzie po asfalcie a my chcemy zminimalizować opory toczenia. Należy również wspomnieć, że osoby o wysokim wzroście będą się lepiej czuły na rowerze z większymi kołami. Należy jeszcze dodać, że koła 29’’ w rowerze MTB są zdecydowanie grubsze, dzięki czemu lepiej radzą sobie z napotkanymi przeszkodami, a zwiększona przyczepność sprawia, że nawet najbardziej ostre zakręty będą pokonywane w pewniejszy I tym samym bezpieczniejszy sposób.

Koło 29’’- zalety
- średnica koła większa o 63mm względem 26", zatem mamy mniejsze opory toczenia na nierównościach oraz większą powierzchnią styku opony z podłożem, co zwiększa naszą
przyczepność
- łatwiejsze pokonywanie przeszkód,
- większa szybkość.
- możemy jeździć z mniejszym ciśnieniem niż na kołach 26” - również zwiększa to naszą
trakcję
- większa średnica kół zapewnia nam większy komfort jazdy oraz pozwala na zbudowanie roweru z zupełnie inną geometrią: dzięki dłuższym tylnym widełkom i większej bazie kół, sprawia że taki rower jest bardziej stabilny - pewniej się prowadzi na prostych zjazdach oraz zapewnia stabilność na stromych podjazdach (nie podrywa nam się przednie koło dzięki czemu rower nie zatrzymuje się na pierwszych nierównościach, np. korzeniach), po przesiadce z 26” pierwsze wrażenie jest takie, że małe nierówności są mniej odczuwalne i można szybciej jechać w lekkim terenie

Koło 29’’ - wady
- rower gorzej przyspiesza oraz tracimy na zwrotności, co jest mocno odczuwalne na trudnych technicznie krętych odcinkach
- można przyjąć również, że rowery 29er nie są tak sztywne jak 26, a zarazem wytrzymałość kół na uszkodzenia jest mniejsza


Podsumowanie – jaki rozmiar koła wybrać w rowerze MTB? Osobom jeżdżącym czysto rekreacyjnie, na poziomie amatorskim polecam koła 26’’. W takim użytkowaniu, wady tego rozmiaru nie będą tak zauważalne jak ich liczne zalety. Koła 27,5’’ I 29’’ powinny wybrać osoby o wyższym wzroście, bardziej ambitni rowerzyści, którzy planują szybszą jazdę w terenie, a także udział w maratonach.