Rowery górskie (MTB)

Zaprojektowane do jazdy po skalistych, stromych szlakach, rowery górskie charakteryzują się szerokimi, i prostymi kierownicami, grubymi oponami, niskimi przełożeniami w celu sprawniejszych podjazdów, mocnymi hamulcami tarczowymi i zazwyczaj amortyzacją przedniego , a czasem i tylnego koła.
Jest wiele różnych typów rowerów górskich, wliczając w to rowery z pełnym zawieszeniem do wyścigów zjazdowych (rowery downhillowe); rowery typu hardtail z przednim amortyzatorem do ogólnej jazdy w terenie; rowery typu fat bike z bardzo szerokimi oponami o niskim ciśnieniu; rowery z podwójną amortyzacją do wszechstronnej jazdy w terenie i rowery ze sztywnymi widelcami do startów w zawodach cross country.

Wyróżniamy trzy rozmiary kół w rowerach górskich: 26 cali, 650b (27,5 cala) i 29 cali. Jeśli chciałbyś zapoznać się z rozgorzałą dyskusją na temat zalet poszczególnych rozmiarów kół, wystarczy sprawdzić jakiekolwiek rowerowe forum internetowe na przestrzeni ostatnich lat. W dużym skrócie: duże koła lepiej się toczą, umożliwiając szybszą jazdę; mniejsze mają lepsze zdolności manewrujące. Odkąd pojawiły się koła 29 i 27,5 calowe, rozmiar 26'' bardzo szybko stracił na wartości i obecnie już mało kto decyduje się na rower z takimi kołami.
Jeśli chodzi o budowę ram, to w rowerach górskich znajdziemy pełny przekrój materiałów, począwszy od stali i tytanu po aluminium i włókno węglowe. Jednak to aluminium i karbon są najczęściej spotykane, oczywiście ze względu na niską wagę i wytrzymałość jednocześnie.
Podczas boomu rowerów górskich w późnych latach 80 i na początku 90, rowery górskie były popularne jako miejski środek transportu. Użytkownicy tych rowerów doceniali w nich mocne hamulce, wytrzymałe i odporne grube opony i średnio sportową pozycje jazdy. Obecnie widok "górala" na kołach 26 jest nadal często spotykany.

 

Rowery crossowe

Bez wątpienia rower crossowy wywodzi się z roweru górskiego. Zapotrzebowanie na bardziej łagodniejszą formę roweru, która sprawdzi się nie tylko w terenie ale też i w warunkach miejskich sprawiło, że rowery crossowe na dobre zagościły w ofercie producentów z branży.
Najczęściej zbudowane są na ramach aluminiowych co ma zapewnić niską wagę, przy zachowaniu odpowiedniej sztywności.
Niższe wersje zazwyczaj wyposażone są w hamulce typu v-brake, jednak wyższe model mają w standardzie tarczowe hamulce hydrauliczne jak w rowerach górskich.
Amortyzowane widelce przednie to również standard w rowerach crossowych, jednak tu, w odróżnieniu od tych w rowerach górskich, znajdziemy węższe golenie i krótszy skok, zamiast standardowych 100mm będą to 75 lub 63 mm.
Rowery crossowe zapewniają sportową pozycję jazdy przy jednoczesnym zachowaniu komfortu.
Najważniejszą cechą, która odróżnia rower crossowy od typowego roweru górskiego są koła w rozmiarze 28 cali i opony zazwyczaj o szerokości 1,60''. Sprawia to, że jazda w miejskich warunkach jest lekka i dynamiczna, a przy tym nie musimy rezygnować z dalszej jazdy tam gdzie dobre drogi się kończą.

 

Rowery trekkingowe

Zapakowanie niezbędnych rzeczy w sakwy i pedałowanie w dal to stara rowerowa tradycja.
Rowery trekingowe rozwinęły się na tyle, by umożliwić nam każdy rodzaj wyprawy bez względu na jej długość i czas trwania.
Oczywistą cechą charakterystyczną tych rowerów jest ich bogate wyposażenie. Posiadają one wytrzymałe bagażniki z uchwytami pod sakwy, które pozwalają przewozić ładunki; błotniki aby jazda przy złej pogodzie nie stanowiła przeszkody; oświetlenie zasilane z prądnicy, tak by nie martwiąc się o baterie, zawsze mieć zapewnioną widoczność po zmierzchu.
Koła w rowerze trekkingowym to odpowiednik rozmiarowi kół w rowerach crossowych czyli 28x1,60'', jednak tu częściej podawany jest parametr metryczny czyli 700x40c.
Opony takie mają za zadanie utrzymać znaczne obciążenie jakim poddawane są rowery trekingowe, a jednocześnie zapewnić płynną i lekką jazdę po utwardzonych nawierzchniach.
Hamulce to najczęściej typ v-brake, co jest dobrym wyborem przy długich trasach pokonywanych w jednostajnym tempie. Zapewniają niską wagę i prostotę obsługi przy jednocześnie wystarczającej sile hamowania. Czasem jednak możemy spotkać tarczówki niczym te w rowerze górskim, a co z a tym idzie, pewność hamowania będzie jeszcze większa.
Geometria ramy polegająca na krótszej górnej rurze i dłuższej główce ma zapewnić bardziej wyprostowaną sylwetkę.

Trekking to jedna z niewielu kategorii w kolarstwie gdzie stal jest wciąż popularnym materiałem do budowy ram. Użytkownicy chwalą sobie jej właściwości tłumiące drgania i wytrzymałość. Dla tych, którzy realizują swoje marzenia o dalekich ekspedycjach, daje tę zaletę, że można ją łatwo naprawić, nawet u garażowego mechanika we wschodnim Kirgistanie.
Dzięki temu rowery trekingowe pozwalają podróżować z pełnym załadunkiem bez względu na to jak strome drogi przyjdzie nam pokonać.
Trekkingi dają nam też najniższe z możliwych przełożeń. Proporcja 1:1 nie jest czymś nadzwyczajnym a mimo to zapaleni globetroterzy modyfikują swoje rowery by osiągnąć jeszcze niższe przełożenia.

 

Rowery miejskie i składane

Rowery miejskie to wbrew pozorom bardzo przemyślane konstrukcje. Zostały zaprojektowane z myślą o jeździe po utwardzonych drogach, częstym zatrzymywaniu się na światłach oraz przewożeniu bagażu. W związku z tym typowy rower miejski charakteryzuje się dość wąskimi oponami z łagodnym bieżnikiem, obniżoną ramą, dodatkowym wyposażeniem jak oświetlenie, błotniki i osłony, chroniące ubranie przed zachlapaniem oraz bagażnik rowerowy. Często nieodłącznym elementem jest też pojemny kosz na zakupy zainstalowany na kierownicy.
Siodło i kierownica w rowerze miejskim jest zaprojektowane tak, by zapewnić wyprostowaną pozycję w czasie jazdy. Daje to ogromną wygodę i poprawia bezpieczeństwo jazdy. W tej pozycji można bowiem jechać niezwykle komfortowo, zachowując szerokie pole widzenia, co na ulicy czy ścieżce rowerowej jest niezwykle ważne. Dlatego też rower miejski coraz częściej staje się ulubionym środkiem transportu osób codziennie podróżujących do pracy lub szkoły.
Rowery miejskie są niezwykle praktyczne i funkcjonalne. Dzięki odpowiedniej konstrukcji można się nimi poruszać bez obaw o stan odzieży. Oznacza to, że tego typu jednoślad można spokojnie prowadzić w eleganckim garniturze, modnych spodniach czy zwiewnej sukience, nie obawiając się o zabrudzenia czy wkręcenie odzieży w łańcuch.
Regularne użytkowanie roweru miejskiego to także idealny sposób na uniknięcie miejskich korków i zadbanie o stan środowiska – jest to zatem doskonała opcja dla osób ceniących komfort i ekologię.

Chciałbyś przechowywać swój rower w niedużym mieszkaniu lub zabrać go ze sobą do pociągu w godzinach szczytu jako sposób na dojazdy do pracy? Potrzebujesz składaka. Jak sama nazwa sugeruje, są to rowery, które możemy złożyć przez co zajmują mało miejsca i nadają się do przewożenia w różnych środkach transportu.
Dobrej jakości składak składa się w kilka sekund i przyjmuje postać łatwego w przenoszeniu pakunku. Oznacza to, że prawdopodobnie będziesz mógł przetrzymywać go pod biurkiem w pracy, zamiast zostawiać go na zewnątrz ponosząc ryzyko jego kradzieży.
Rowery składane generalnie mają stalowe lub aluminiowe ramy i małe koła. Tracą na komforcie jazdy na rzecz udogodnienia jakim jest możliwość składania, lecz lepsze modele radzą sobie z tym zapewniając odpowiednią amortyzację.